
Matkareitti:

Tämä on
matkakertomus Merja ja Lauri Leinosen seikkailusta helteisellä
Tanskanmaalla 16-21.elokuuta 2002.
Juttu on
julkaistu Lammas ja vuohi lehdessä n:o 4/2002
Laivalla Tukholmaan, perjantai 16.elokuuta
Ajellaan perjantaina
iltasella reilut 50 km Loimaalta Turun satamaan ja lastaudutaan laivaan
kahdeksan jälkeen. Autojen ja rekkojen lisäksi mukaan tulee lähes
kolmisenkymmentä muutakin motoristia, lähinnä ulkomaaneläjiä näyttävät olevan;
ruotsalaisia, saksalaisia ja italialaisiakin, jotka ovat olleet Suomessa
reissaamassa ja useimmat jatkavat täältä ”Mälären-järven ympäriajoihin”.
Ruotsin halki
Tanskaan, lauantai 17.elokuuta
No niin, nyt matkanteko varsinaisesti alkaa
lauantaina aamuseitsemältä Tukholman satamasta, ruvetaan etsimään E4
tienviittoja. Laajat tietyöt keskustassa hiukan hidastavat matkantekoa, mutta
sitten lähdetään matkaamaan Ruotsin halki; Södertälje, Norrköping, Linköping,
Jönköping ja viimeinkin Helsinborg kahvitunnin aikoihin eli kello 15.00. Matkaa kertyi noin 600 km,
puuduttavaa moottoritietä melkein koko matka. Ruotsalaiset eivät tuota 110
km:n moottoritienopeusrajoitusta kovinkaan orjallisesti noudata.
Sitten lautalla Tanskan
puolelle Helsingöriin.

Lautta maksoi 115 SKR. Ensin lähdetään ajelemaan kohti
Kööpenhaminaa ja tutustutaan paikalliseen liikennekulttuuriin eli mennään
nopeusrajoitusten mukaan, täälläkin moottoriteillä rajoitus on 110 km/h. Pian
kuitenkin huomaan, jotta tuolla nopeudella ollaan lähinnä tientukkona, joten
maassa maan tavalla tai maasta pois ja nostetaan nopeutta ensin 120:een ja
sitten vielä 130:een, jolloin jo aletaan pysymään pelissä jotenkuten mukana.
Kööpenhaminan lähestyessä
kaistoja tulee yksi lisää ja nopeudet senkun nousevat, autoja menee kahta
kaistaa pitkin ohitse, hurjimmat lähes kahtasataa. Toteamme Tanskan
nopeusrajoitukset lähinnä vitsiksi! Liikenne kyllä sujuu jouhevasti. Kun
Sjellannista on selvitty, saavumme Ison Beltin sillalle, jolla on pituutta
penkereineen 13,5 km. Sillan kannatinpalkit kohoavat merenpinnan yläpuolelle 254
m. Siltaa rakennettiin 12 vuotta ja se valmistui 1998. Siltamaksu oli 120 DDK.

Matka jatkuu Odensen sivuitse Fyn saaren läpi ja
Pikku Beltin silta yhdistää sen tuohon suurimpaan Tanskan osaan eli Jyllantiin.
Ajetaan kohti pohjoista, Århus tulisi jossain vaiheessa vastaan, muttei mennä
sinne asti, vaan ruvetaan etsimään yösijaa pikkukylästä nimeltä Skanderborg.
Eka leirintäalueelta löytyykin heti sopiva mökki. Matkaa tuli taitettua Tanskan
puolellakin jo kolmisensataa kilometriä, joten päivän ajomäärä, lähes 900 km on
ihan kohtuullinen ja kävelykin sujuu vielä hyvin, koska matkalla pysähdyttiin
jaloittelemaan aina, kun oli ajettu 120-150 km.

Päivä ammatti-asioiden parissa, sunnuntai 18.elokuuta
Sunnuntaina aamutoimien jälkeen suuntaamme kohti
Skorringia ja olemme oikeassa osoitteessa; Skorringvej 66, Farre Hede hyvissä
ajoin ennen aamuyhdeksää, joten ehdimme vaihtaa tuoreimmat kuulumiset
isäntämme/sähköposti-ystäväni Erik Raagaard Nielsenin kanssa, ennen
paikallisten Texel jalostajien yhteispalaveria. Tuliaisina Suomesta meillä oli tietysti
kossupullo ja Texel yhdistyksen lippis.
Näitä Texel pässihuutokauppoja on pidetty tällä
paikalla vuodesta 1998 alkaen ja kyseessä on yksityisen jalostajan pihapiiri eli
isäntämme Erik Raagaad Nielsen on ollut naapureineen tilaisuuden puuhamiehenä
jo useamman vuoden. Tuolle alueelle on keskittynyt useita Texel jalostajia.
Lähin on saman kylätien varressa, välimatkaa alle 300 m. Aluksi Erik toivotti
englannin kielellä meidät lämpimästi tervetulleeksi Tanskaan kaukaa pohjolan
perukoilta. Sitten hän jatkoi puheen pitämistä paikallisella murteella, josta en
kyllä juurikaan tolkkua saanut. Tervetuliaismaljana oli ”yskänlääkemukillinen”
Gammel Dansk bitteriä ja sen kanssa kakunpalanen. Tapahtumaan oli saapunut myös
18 ruotsalaista kolmella henkilöautolla.

Sitten kymmeneltä, kun maljat
oli juotuna, päästiin asiaan eli päätuomari Peter Jensen rupesi
laittamaan pässejä ulkomuodon perusteella paremmuusjärjestykseen. Avustajana
hänellä oli Ruotsin Texel yhdistyksen uusi puheenjohtaja Torgil Möller.
Ensin vuosikkaat pässit, joita oli 11 kpl. Hän katseli ja pyöri pässien
ympärillä, pyysi taluttajia vaihtamaan pässien paikkaa keskenään, välillä
kävelytettiin pässejä laajassa ympyrässä ja lopulta pässit järjestyivät riviin
siten, että paras tuli vasemmanpuoleiseksi, toiseksi tullut siihen viereen jne.
Sitten toisena ryhmänä tulivat pässit, jotka olivat syntyneet 22.2.-12.3. (18
kpl). Kolmannessa ryhmässä olivat nuorimmat pässit, jotka olivat syntyneet
13.3.-9.4. (16 kpl) eli yhteensä pässejä oli 45 kpl, ilmoittautuneista 4 oli
jäänyt pois. Pässit olivat 17:ltä eri tilalta.

Jotta touhusta ei olisi
meinannut saada minkäänlaista tolkkua, kukin ryhmä näistä oli edelleen jaettuna
neljään eri luokkaan, käsittääkseni ”verinäytteistä otettujen
scrabie-genotyyppiluokitusten” mukaan. Tätä jaotteluahan ei meillä vielä
tunneta, mutta kun ruotsalaiset suunnittelevat sen käyttöönottoa, tulee se
piakkoin meillekin. Ryhmien välillä piti pitää metrin välimatka! Kyseessä oli
kuulemma pelkkä muodollisuus, scrabietahan ei ole Tanskasta tavattu, mutta
näiden genotyyppiluokitusten mukaan nyt toimitaan.
Kun jokainen ryhmä oli pantu
paremmuusjärjestykseen, valittiin sitten koko tilaisuuden ”Mr Texel” ja se oli
se nuorimmaisen ryhmän voittanut pässi n:o 40, syntynyt 29.3. S-indeksi sillä
oli 103. Tuo kokonaisindeksihän Tanskassa muodostuu kahdeksasta osa-indeksistä,
jotka olivat välillä 95-113, mutta niitähän tässä kisassa ei huomioitu. Itse
asiassahan indekseiltään voittaja oli huonommasta päästä, mutta oli helppoa
hyväksyä tuomarien ratkaisu.

Arvostelun jälkeen kello
11.00-13.00 oli väliaika, jolloin oli mahdollisuus nauttia tanskalaisia
voileipiä ja paikallista olutta eli pilsneriä, 4,7 alc-%. Samaan aikaan alkoi
ostajia saapua paikalle tutustumaan eläimiin ja kaikki pässit
ultra-äänimitattiin ruokatauon aikana ja millit laitettiin näkyville
sukutodistukseen, jollainen oli jokaisen häkin kyljessä kiinni. Sijoitus
arvostelukisassa oli jo myös sinne merkittynä.

Huutokauppa
Kello 13.00 alkoi huutokauppa. Myyntijärjestys oli
sellainen, että ensin myytiin vuosikkaitten arvostelukisan voittaja ja loput
sijoitusjärjestyksessä. Seuraavaksi vanhemman karitsaryhmän voittaja jne. ja
kolmantena ryhmänä nuorimman ryhmän voittaja jne. Paikallista murretta
ymmärtämättömänä oli kyllä mahdotonta pysyä kärryillä siitä, missä mennään.
Tarjotut summat meklari ilmoitti satoina kruunuina, 17 sataa jne, joka ei yhtään
helpottanut kuullun ymmärtämistä. Tiettyjä ”liturgioita” meklarilla oli. Niistä
saattoi jotain päätellä, mutta kun se kuuluisa tanskalainen kuuma peruna pyöri
koko ajan meklarin suussa, suurin osa sanomasta meni ohitse. Aika eksoottinen
kokemus koko tapahtuma sinänsä, etten sanoisi, että peräti extreme kokemus!

Ensimmäisenä myytiin siis vuosikkaitten voittaja,
jolla ainoana sakissaan oli indeksi alle sadan ja hinnaksi tuli 8000,-. Kaikki
kertomani hinnat ovat Tanskan kruunuissa, joka on noin 80 penniä vanhaa rahaa.
Toinen ja kolmas jäivät myymättä, neljänneksi tulleen hinnaksi tuli 10000,- eli
se oli päivän kallein pässi. Sijoitukseltaan 6. myytiin hintaan 2500,- ja
sijoitukseltaan 11. hintaan 2700,- Muut jäivät myymättä joko kiinnostuksen
puutteen tai korkean lähtöhinnan takia. Keskihinnaksi tuli 5800,-
Seuraavaksi myytiin ”vanhempien” karitsoiden
ryhmä; yksitoista myytiin kaikkiaan kahdeksastatoista. Voittaja jäi myymättä,
korkein hinta tuli viidennelle, 6100,- ja halvin meni tonnilla. Keskihinnaksi
tuli 2227,27. Indeksit vaikuttivat hintaan tässä ryhmässä enemmän kuin
vuosikkaissa.

Viimeinen myyntiryhmä oli nuorimmat karitsat,
myyntitulos oli määrällisesti huonoin, viisi myytiin kuudestatoista. Ryhmänsä ja
koko päivän voittaja eli se Mr Texel myytiin hintaan 5800,- Ruotsiin. Ostaja oli
avustavana arvostelutuomarinakin toiminut Ruotsin Texel yhdistyksen uusi
puheenjohtaja Torgil Möller, kuinkas muuten! Kakkonen ja nelonen myytiin kolmeen
tonniin ja kolmonen kahteen tonniin ja vielä kymppi tonnilla eli keskihinnaksi
tuli tässä sarjassa 2960,-. Tämä samainen Möller osti toisenkin pässin, sen
Scandinavian Geneticsin; Scantics Askin, joka näkyy yhdessä kuvassa häkissä
vasemmalla. Se ei ollut huutokaupassa mukana, mutta kun Torgil latoi 8000,-
Erikin kouraan, kaupat tuli.
Tanskan hintataso on vielä järkevällä tasolla,
mutta Erik kertoi, että Skotlannissa Lanarkin Texel pässihuutokaupassa
kalleimman pässin hinnaksi nyt elokuussa oli tullut yli 90 000 £ eli yli
1.000.000 DDK. Vanhassa valuutassamme siis yli 800 000 markkaa.
Se kuulemma on toiseksi paras hinta maailmassa,
mitä tekupässistä koskaan on maksettu! Asia piti tietysti kotona netistä
tarkistaa ja kyllä asia näin on, katso itse, osoite on:
http://www.texel.co.uk/sales/2002/scot_national.html
Kuten Erik sanoi: We should be in the busines in UK!
Ja kun kello oli 15.00, huutokauppa oli ohi.
Kotvasen siinä vielä turistuamme isäntäväen ja Torgil Möllerin kanssa, nostimme
kytkintä ja jatkoimme matkaa kohti pohjoista. Ajeltiin Ålborgin ja
Frederikshavin kautta aivan Tanskan pohjoiskärkeen Skageniin ja vielä sinne
huipulle, Grenen nimiseen paikkaan.

Sielläpäin olikin melkoiset hiekkadyynit,
miljardeja motteja hienoa hiekkaa kätevästi kasoissa maanpinnan yläpuolella. Ei
tarvitsisi kaivella pohjavesien joukosta niin kuin täällä kotonapäin. Sieltä
rantadyyneiltä oli merelle mahtavat näköalat, hienot uimarannat ja liikenne
merellä oli kohtuullisen vilkasta, laskin viitisentoista isoa rahti-alusta
horisontissa.
Jatkoimme Hirtshalssiin ja taas piti ruveta
pikkuhiljaa kartasta katselemaan, olisiko lähistöllä sopivaa majoitustilaa
tarjolla. Rannikolla etelään, Lanstrupin paikkeilla oli useampiakin
leirintä-alueita, joten sinne suunnataan, mutta ensin poikettiin matkan varrella
kyläkaupasta hakemassa vähän ilta-ja aamupalaa takakonttiin.

Hiekkaa ja hellettä, maanantai 19.elokuuta
Ja matka jatkuu taas maanantaina
aamusella. Ensimmäisenä vastaan tulee Lokken tai Lökken, suomalaisista
aakkosista kun puuttuu tuo poikkiviivalla oleva o, niin useimmat Tanskan nimet
täytyy kirjoittaa väärin. Niin, tuo Lökken on vastaava paikka kuin mitä meillä
on Kalajoen hiekkasärkät, turistirysä, ajetaan ohi! Suunnataan tietä n:o 11
pitkin länteen päin, kohti rantavalleja. Thyholmin jälkeen siirrymme rantatielle
(181) Lemvigin kautta.
Melkoiset on olleet aikoinaan
maansiirtopuuhat, kun Atlanttia on taltutettu eli suojavalleja merta/nousuvettä
vastaan rakennettu. Hvide Sanden nimisessä paikassa mentiin uimaan.

Palvelu ja opastus oli kyllä heikkoa
suomalaisiin uimarantoihin verrattuna, ensinnäkin parkkipaikka oli haisevan
kalatehtaan takapihalla ja siitä rannalle matkaa puolisen kilometriä, joka piti
talsia upottavassa ”lentohiekassa”. Rannalla ei ollut pukukoppeja, ei laituria,
ei edes penkinpätkää, ei mitään! Toisaalta, upeaa hiekkarantaa kyllä piisasi
silmänkantamattomiin. No ei muuta kuin siinä hietikolla uimapuvut päälle ja
veteen, emme sentään olleet sattuneet nudistirannalle.

Uinti siinä helteessä piristi mukavasti,
käytiin useita kertoja aalloilla kellumassa, kun aurinko paahtoi niin kuumasti,
että uinnin virkistävä vaikutus jäi lyhytaikaiseksi. Pikkuinen tuulenvire piti
huolta siitä, että vaatteet siinä rantahietikolla rupesivat pikkuhiljaa
peittymään hiekkaan! Kun sitten oltiin raahauduttu takaisin kulkuvälineen luo,
uinnin virkistävä vaikutus oli muisto vain.
Matka jatkui kotia päin, ensin
Verdeen ja sieltä E20 vei Pikkun Beltin sillalla ja Fyn saaren läpi Ison Beltin
sillalle. Siinä sillan Sjellannin puoleisessa päässä on ”kylä” nimeltä Korsor ja
sieltä löytyi leirintä-alue, jossa yövyttiin.
Takaisin Tukholmaan, tiistai 20.elokuuta
Tiistaina aamusella jatkettiin
pikkuteitä n:o 265 ja 151 pitkin kohti Kööpenhaminaa, Naestvedin ja Kogen
kautta. Ajettiin rantabulevardia pitkin mahdollisimman pitkälle Kööpenhaminaan
ja vasta viime tingassa mentiin E20-moottoritielle, joka meni aivan Kastrupin
lentokentän vierestä. Saavuttiin Öresundin sillalle, ensin mentiin 4 km meren
alla tunnelissa, sitten 4 km keinotekoisella saarella ja sitten alkoi se uusi
7,8 km pitkä uusi silta, joka yhdistää Tanskan ja Ruotsin.

Silta otettiin käyttöön heinäkuussa 2000. Sillan toisessa päässä on Malmö, josta
jatketaan E20-tiellä Helsingborgiin asti ja siitä palataan samoja jälkiä pitkin,
joita oltiin tultukin, Tukholmaan. Satamaan opastus oli mielestäni hiukan
huonosti järjestetty, viitat saattoi käsittää monella tavalla ja ensin tietysti
valitsin väärän tulkinnan ja ajoin paristakin kohtaa harhaan. Autoja oli kaistat
täynnä ja vauhti kovaa, mutta onnistuin kuitenkin liittymien kautta kaartamaan
takaisinpäin ihan sääntöjen puitteissa ja laivalle ehdittiin kuitenkin tuntia
ennen lähtöä kuten pitikin. Vaimoa jännitti tilanne niin paljon, ettei hän
uskaltanut edes kelloa katsoa!
Kotiin, keskiviikko 21,elokuuta
Laivamatka sujui normaalisti,
verovapaat ostokset; korillinen kaljaa pihasaunamökille, tupakkakartongit
naapurin isännille ja karkit lapsille. Kotona Loimaalla oltiin aamuyhdeksältä ja
loppupäivä menikin aikaerosta toipumiseen !!! Kilometrejä kertyi kolmisen
tuhatta.
Farre Hede Texel
Farre Hede Texel on isäntämme
lammastilan nimi. Erik Raagaard Nielsen aloitti texelien jalostuksen v.1973 eli
voidaan puhua jo konkarista. Jalostuseläinten ulkomaanvientejä on ollut mm.
Yhdysvaltoihin, Uuteen-Seelantiin, Englantiin, Skotlantiin, Jugoslaviaan ja nyt
viimeksi myös Ruotsiin. Eläintautien suhteen tilalla on puhtaat paperit, esim.
maedi-visnaa on tuloksetta etsitty v.1980 alkaen ja scrabieta v.1997.
Todistuksia muistakin tutkimustuloksista löytyi runsaasti. Naapuritilalla Erik
piti vapaaehtoisessa karanteenissa viittä uuhta karitsoineen. Uuhet hän oli
tuonut viime vuonna kantavina Hollannista.


Scandinavian Genetics
Scandinavian Genetics on tanskalaisten texel- jalostajien
viime vuonna eli v.2001 perustama yhdistys. Isäntämme Erik Raagaard Nielsen on
siinä mukana puuhamiehenä. Toiminta-ajatuksena on edelleen parantaa
tanskalaisten texel- katraiden laatua, pakastaa ja myydä huippupässien spermaa
kotimaahan ja ulkomaille. Norjaan on jo viety spermaa. Pakastettu sperma otetaan
käyttöön, kun on saatu k.o. pässien jälkeläisistä ja jälkeläisten jälkeläisistä
kasvu-, lihakkuus- ja muut indeksit. Täten saadaan varmistettua huippupässien
siementen saatavuus, vaikka itse pässi olisi jo vainaa. Toisaalta, jos käy niin,
ettei pässi osoittautunutkaan niin hyväksi kuin aluksi oli odotettu, tuhotaan
”epäkelpo” sperma.

Mitä jäi mieleen; (h)ajatelmia
·
Vehnän puinti oli menossa; suurin osa puimureista ajoi ilman
silppuria, joten pyörö-ja kanttipaaleja tehtiin aivan uskomattomia määriä.
Siellähän pahnaa poltetaan puun sijasta, koska
·
Metsiä ei juurikaan ole, koko matkan aikana nähtiin vain muutama
kunnollinen talousmetsä ja ainoastaan yksi metsä, josta oli tukkeja juuri
kaadettu.
·
Tuulimyllyjä (sähköntuotantoon) oli joka paikassa, enemmän tai
vähemmän.

·
Maatalouskalusto; puimurit, traktorit ja paalaimet olivat
uudehkoja ja suuria.
·
Karitsanlihasta saatava teurashinta (U2) on samaa suuruusluokkaa
kuin Suomessakin eli noin 3,5 €/kg + alv
·
Poliiseja näkyi koko aikana vain kaksi kappaletta, toinen ohjasi
liikennettä yhden pikkukylän kohdalla paikallisessa naisten kuntovitonen
tapahtumassa ja toinen seurasi katseella liikennettä Ison Beltin sillan
kupeella, ilman tutkaa. Pysähdyimme myös samalle kielletylle alueelle ottamaan
kuvia sillasta, muttei se häntä juurikaan häirinnyt.
·
Hyvännäköisiä pässejä oli huutokaupassa riittävästi tarjolla.
·
Kaiken kaikkiaan alueellisesti pieni Tanska on suuri maatalousmaa.